Bouncepercentage: wat is het en wat kan je eraan doen
Gaat het over de bezoekersstatistieken van een website dan gaat het al snel over het ‘bouncepercentage’. Dit percentage is in de statistieken vaak hoog. Een bounce is een bezoek waarbij een website wordt verlaten zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Een hoog bouncepercentage is slecht, is vaak de gedachte van mensen, maar dit is niet altijd het geval. In dit artikel lees je wat een bouncepercentage precies is, hoe je het kan verbeteren en waarom het soms ook juist niet zoveel zegt over de kwaliteit van je website.
Oorzaken van een hoog bouncepercentage
De webpagina is te traag
Bezoekers hebben andere verwachtingen. Wanneer de pagina niet voldoet aan de verwachtingen die de bezoeker vooraf had, is de kans groot dat ze direct weer wegklikken. Bijvoorbeeld omdat de contactpagina geen routebeschrijving bevat. Of omdat op de pagina Actueel alleen oud nieuws staat.
De vervolgactie is niet duidelijk genoeg. Wanneer bijvoorbeeld na het lezen van een pagina over een geweldig kookboek de bestelknop niet genoeg opvalt, verlaten de bezoekers de pagina weer.
De bezoeker vindt juist precies meteen wat die zoekt.
Wanneer is een te hoog bouncepercentage geen probleem?
Heeft een webpagina als doel om de bezoeker één bepaalde actie te laten ondernemen zoals het bekijken van een video, een brochure downloaden of het lezen van een blog? Dan is een hoog bouncepercentage zeer waarschijnlijk. Dit is logisch, want de bezoeker heeft het doel van het bezoek van de pagina uitgevoerd en gaat vervolgens weer weg. Wil je graag een indruk van de kwaliteit van je blog weten? Dan kan je beter kijken naar de ‘scrolldiepte’ (hoeveel bezoekers lezen het artikel tot de laatste regel) en de betrokkenheid (hoe vaak keren bezoekers terug).
“Meer weten over scrolldiepte? Yolknet kan hierover adviseren. Neem contact op”
Wanneer is een te hoog bouncepercentage wel een probleem?
Een hoog bouncepercentage kan een indicatie zijn dat er iets mis is met de webpagina. Ook een hoog bouncepercentage op de homepage van een website is vaak geen goed teken. Je kan hieruit opmaken dat de bezoeker niet genoeg getriggerd is om door te klikken. Dit kan onder andere komen door een slechte gebruikerservaring of een onaantrekkelijk design.
Bovendien kan een aanzienlijk bouncepercentage je positie beïnvloeden binnen de resultaten in zoekmachines. Een hoge bounce wordt dan gezien als een website die niet aansluit bij de wensen van mensen die op bepaalde zoektermen zoeken. Andere websites die hier beter aan krijgen voorrang in de resultaten. Belangrijk om te weten is dat Google Analytics pas meet vanaf de tweede pagina die een bezoeker aanklikt. Daarom is de tijd van een bouncer op je website of webshops altijd 0.
Wat is dan een goede bounce rate?
Er is niet één getal te noemen. Als veel mensen je blog lezen en een reactie achterlaten, kan je een hoog bouncepercentage hebben, maar het zegt niets over de kwaliteit van je pagina. Heeft daarentegen een productpagina van je webshop een hoge bounce dan wil je misschien weten waarom mensen geen bestelling doen. Daarentegen is een laag bouncepercentage ook niet altijd goed. Het kan betekenen dat mensen meerdere pagina’s nodig hebben om tot informatie te komen en je webpagina dus niet duidelijk is. Ook wanneer weinig mensen iets bestellen, downloaden of contact opnemen, ondanks het lage bouncepercentage, is dit een teken dat er iets niet klopt. Over het algemeen ligt een bouncepercentage tussen de 40% en 60%. Maar een hoger of lager percentage wil dus niet altijd wat zeggen!