Webshops worden steeds belangrijker binnen de huidige retailmarkt. Steeds meer ondernemers kiezen voor het starten van een webshop. Soms in combinatie met een fysieke winkel, maar steeds vaker ook alleenstaand. Wanneer je van plan bent om met een webshop te starten, zijn er een aantal belangrijke regels die je moet volgen. In deze blog vertellen we je graag meer over de regelgevingen voor webshops.
Regelgevingen voor webshops
Als webshopeigenaar heb je te maken met een aantal wet- en regelgevingen. We leggen graag wat van deze juridische eisen aan je uit.
De AVG-regeling die sinds 2018 van kracht is, is enorm belangrijk voor je webshop. Hierin staan bepaalde regels omtrent de persoonsgegevens en privacy van je klanten. Dit kan je vastleggen in een privacybeleid.
In de Wet koop op afstand is vastgelegd dat je contactgegevens goed vindbaar op je website moeten staan. Onder deze contactgegevens vallen ook je KvK-nummer en je btw-nummer.
De consument dient de bestelling binnen 30 dagen geleverd te krijgen. Wanneer je een korte levertermijn hanteert, dient dit ook gecommuniceerd te worden. Het is wel belangrijk om deze levertermijn dan ook aan te houden.
Wanneer een klant een bestelling plaatst, dient deze altijd een schriftelijke bevestiging te krijgen. In deze bevestiging staat informatie over de bestelling en een linkje naar de voorwaarden en het retourbeleid.
Consumenten hebben recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen, wat is vastgelegd in het herroepingsrecht. Het is daarom belangrijk om je retourvoorwaarden duidelijk te communiceren op je website.
Vernieuwde wettelijke eisen voor webshops (2022)
Op 28 mei 2022 zijn de regelgevingen voor online verkopen gewijzigd. Dit heeft dus ook invloed op de wet- en regelgeving voor webshops. Deze aanpassing is gedaan naar aanleiding van een nieuwe richtlijn vanuit de Europese Unie. Als webshopeigenaar heb je nu te maken met een informatieplicht en nieuwe regelgevingen die gaan over je prijzen, aanbiedingen, ‘gratis’ digitale diensten en reviews. Het doel achter deze nieuwe wettelijke eisen voor webshops is een modernere consumentenbescherming.
Aanbiedingen: De aanbiedingen voor je webshop kunnen voor deze nieuwe wettelijke eisen onderverdeeld worden in twee soorten. Enerzijds is er het gepersonaliseerde aanbod. Wanneer je dit aanbiedt aan je klant moet je dit duidelijk vermelden. Dit kan bijvoorbeeld door een pop-up of een mededeling op de betaalpagina. Anderzijds zijn er de kortingen, waarbij er geen willekeurige prijs meer als uitgangspunt mag worden genomen.
‘Gratis’ digitale diensten: Wanneer je een ‘gratis’ dienst aanbiedt in ruil voor persoonlijke gegevens van de consument moet er nu meer informatie verstrekt worden. Zo moet het voor de consument duidelijk zijn hoe lang ze bijvoorbeeld vastzitten aan deze digitale dienst en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven.
Reviews: Als webshopeigenaar krijg je te maken met een uitgebreide informatieplicht, waardoor klanten een beter en eerlijker oordeel kunnen geven. Voor reviews moet je kunnen aantonen dat deze van echte klanten zijn. Geef dus aan hoe je dit controleert en voer deze controle ook echt uit.
Aangepaste wet- en regelgeving voor webshops (2023)
Op 1 januari 2023 zijn er nog eens aangescherpte wettelijke eisen voor webshops gekomen. Deze hebben voornamelijk invloed op de ‘van/voor-prijzen’. Hierbij kun je denken aan de doorgestreepte prijzen en kortingspercentages. In deze aangescherpte wetgeving voor webshops is vastgelegd dat er uitgegaan moet worden van de laagste prijs in de voorgaande 30 dagen.
De experts van Yolknet zitten voor je klaar om te helpen met deze wettelijke eisen voor webshops. Samen met jou zorgen ze ervoor dat jouw webshop kan voldoen aan alle wet- en regelgevingen!